Blogg

All PR er ikke god PR, Freia

mars 19, 2015

Den 13. mars går en av Norges største bloggere hardt ut mot Freia. Produksjonen av de populære påskeeggene mange av oss ser frem til å se i butikkhyllene hvert år, er med på å ødelegge regnskogen, og dette vil ikke Sophie Elise finne seg i. Derfor publiserer hun krass kritikk mot sjokoladegiganten, og oppfordrer hennes titusner av lesere til boikott av produktet.

Freia er virkelig en versting når det kommer til bruk av palmeolje, og ødeleggelse av regnskogen (Sophie Elise, blogger)

978x409

Kilde: www.kjendis.no

 

I dag, den 19. mars, velger Dagbladet å følge opp saken. Og naturligvis ringer de Freia for å høre hva de har å si til sitt palmeolje-forsvar.

– Nei, jeg har ingen stor kommentar til det, det er en blogger vi ikke har noe forhold til, er kommentaren til pressekontakt i Moldez International, som eier Freia.

Videre sier hun at «Palmeolje har en unik bindeevne, er smakløs og luktfri. Per i dag finnes det ikke andre alternativ». Og jeg spør meg: Hvor er PR-rådgiveren til Freia? Har de en? I så fall, hva har vedkommende gått glipp av? Det er nok mange som ikke anser rosabloggere som nevneverdige samfunnsdebattanter, men i dag kan du ikke velge hva slags kritikk du skal anse som viktig nok. Skriver noen med 40.000 lesere kritisk om deg, om det så er en avis eller blogger, så må du ta det til etterretning. Spesielt når vedkommende har samme målgruppe som deg.

Jeg vet ikke hva utgangspunktet for kommentarene til Freia er. Om det faktisk er ren arroganse eller om det bare er svak kunnskap om PR. Uansett utgangspunkt vil jeg anbefale dere å lese dette av Anders Cappelen: Slik håndterer du omdømmeskadelige saker og krisesituasjoner. Det kan være nyttig.

Jeg skal ikke påstå at salget av påskeegg nå kommer til å stupe. Det er vanskelig å vite i hvilken grad fansen til Sophie Elise følger hennes oppfordringer, men en ting er sikkert. Denne jenta er å anse som en opinionsleder, enten vi vil det eller ei. Det er en grunn til at bloggere får særdeles godt betalt for å omtale ulike produkter. Jeg ser ingen grunn til at negativ omtale skal være noe mindre gjeldende.

Kilde til headerbildet: Freia.no

 

Du vil kanskje også like