Blogg

Åpenhet = gevinst

januar 25, 2015

Noen bruker sosiale medier til å vedlikeholde en perfekt fasade. Andre er passive brukere som foretrekker observasjon fremfor aktiv deltakelse. Uansett utgangspunkt har vi alle noe å tjene på riktig bruk av tjenester som Facebook, Twitter og LinkedIn.

Din tilstedeværelse på #SoMe kan, og vil, forme fremtiden din Click To Tweet

Relasjoner satt i system

Før sosiale medier ble en del av hverdagen vår hadde vi også sosiale nettverk bestående av sterke og svake bånd, slik vi har nå. Vi hadde sterke relasjoner til familie og venner, samt noe svakere relasjoner til naboer, kollegaer, bekjente og klassekamerater som ikke var del av vår innerste sirkel.

Det jeg opplever som hovedforskjellen i dag er at de svake båndene varer lenger, nettopp fordi det hele er satt i system gjennom sosiale medier. I det vi vinker adjø etter et siste møte er ikke relasjonen avsluttet. Det hele fortsetter på nett der vi følger hverandres liv, uten å nødvendigvis prate direkte med hverandre.

Fra jeg gikk på ungdomsskolen og frem til i dag har jeg hatt profil på Facebook. I løpet av alle disse årene har jeg møtt mange mennesker på min vei, og store deler av dem har jeg blitt venner med, i form av at jeg har akseptert innsikt i min Facebookprofil for den andre parten og vice versa. I de fleste sammenhenger stoppet relasjonen der, trodde jeg lenge. Det viste seg at jeg tok feil.

Svake bånd er gull verdt

Mange av oss kjører en manuell Facebook-rens hvert år for å sile ut de menneskene vi ikke har noen interesse av å følge. Jeg har gjort det gang på gang, og det går gjerne med 200 venner på èn vask. 200 «venner» jeg ikke merker er borte etterpå.

De to siste årene har jeg forstått at denne slakten av svake bånd er lite hensiktsmessig. Jeg har nemlig fått mye ut av de få jeg en gang (tilfeldigvis) valgte å bevare. Til sommeren skal jeg for eksempel til Alta for å fotografere bryllupet til ei jeg var på sommerleir med for nesten ti år siden. Ei jente jeg såvidt husket hvem var da hun sendte meg en Facebook-melding for å høre om hun kunne booke meg som bryllupsfotograf. Hvordan visste hun at jeg kunne bidra på det området? Jo, fordi vi har vært «venner» på Facebook i alle disse årene, og fordi hun har fått arbeidet mitt opp i sin news feed. Et soleklart eksempel på at det er verdt å bevare de svake båndene vi har til andre mennesker.

Hva med sjefen?

Du bør utvilsomt bevare mange av de svake båndene du har til andre mennesker, men hva med de venneforespørslene du får og sender i dag? Bør vi sette oss en grense for hva slags mennesker vi skal ha som venn på Facebook? Min generasjon har allerede opplevd en digital invadering av tanter, onkler, foreldre og besteforeldre (og av den grunn har allerede jeg snevret inn på hva jeg deler), men hva med de menneskene vi har et profesjonelt forhold til? Skal vi la dem slippe inn i vår Facebook-verden, i tillegg til LinkedIn?

Jeg sier JA med utropstegn!

Det er ditt ansvar

«Men jeg vil ikke at sjefen skal se bilder av meg på fest», sier du.

Jaha, hvorfor har du da akseptert vilkårene til Facebook der du gir dem rett til å bruke alle bildene dine til hva de måtte ønske? Det slaget er allerede tapt, og dessuten mener jeg en hver sjef skal kunne leve med at vedkommendes ansatte er menneskelige. Ja, du har vært på fest og hatt det gøy. Det er da lov?

Jeg tror de færreste sjefer vil reagere på at du har noen fyllabilder på profilen din. Et avslag på en venneforespørselen derimot, kan lett oppleves som et faresignal der det virker som du har noe å skjule. Og tro meg, jeg tror din kommende sjef er mer bekymret for å identifisere statuser med ekstreme ytringer på wallen din, enn å få øye på at du har en øl i hånden på et par bilder.

INTO_CAMPUS_SCK_sukkerbiten_Markedshøyskolen_PR_foto_fridamariegrande.no_2

Foto: Frida Marie Grande

 

Om du så må stramme inn på hva du publiserer av privat innhold, så mener jeg du vil tjene på det i lengden. Ved å la sjefen, foreleseren eller kollegaen din være venn med deg på Facebook har du en enorm mulighet til å vise hva du kan, uten å måtte fortelle det til dem direkte. Du kan ikke minst få innsikt i deres nettverk og på den måten få med deg hva som beveger seg i bransjen.

I dag er det helt avgjørende å være oppdatert om du skal jobbe med markedsføring og kommunikasjon. Å inkludere ditt profesjonelle nettverk på Facebook er et steg i riktig retning. Du skal tross alt vise verden at du kan sosiale medier. Hvorfor ikke bruke deg selv som et godt eksempel på hva du har fått til?

En ytterste konsekvens av å ha en lukket profil er at du blir usynlig når det virkelig gjelder. Du er din egen redaktør og sosiale medier er definitivt med på å forme fremtiden din. Ta styring og sørg for at det du poster på Facebook fører til gevinst! Gi og ta – det får i hvert fall jeg veldig mye ut av.

 

Du vil kanskje også like