Blogg

Den som blir med på hashtag-leken må tåle steken

mars 21, 2015
hashtagfail_fridamariegrande.no

Gang på gang kommer det nye sosiale medier-kampanjer i regi av store aktører, der publikum oppfordres til å dele noe fra eget liv og bruke en valgt hashtag. En strålende idé, tenker markedsføreren – helt til kampanjen kuppes av publikum.

Det er ikke mer enn noen måneder siden Erna og gjengen gikk ut med sin #gladfor-kampanje i anledning ett år med styresmakt. De ønsket at nordmenn skulle dele hva de var #gladfor at regjeringen fikk til. Det hele endte med følgende:

 

Twitter_gladfor

Twitter_gladfor

 

Og nå skjer det igjen. Freia startet nylig en kampanje der de oppfordret nordmenn til å dele hyggelige tanker om #detnære. Ikke bare gikk det galt med hashtag-bruken, men de presterte også å selv poste alle de upassende bildene på egen Facebook-side. Markedssjef i Freia, sier hun ikke kunne se dette komme.

 

Twitter_Freia_detnaere

Freia_Facebook

Freia

freia-facebook

I USA har selvfølgelig tilsvarende skjedd flere ganger. Ett eksempel er politiet i New York som ønsket at publikum skulle dele bilder av #myNYPD. Formålet var vel at innbyggerne skulle få et godt inntrykk av dem, men utfallet ble noe ganske annet. På noen få timer ble #myNYPD en arena for massiv kritikk mot politiet. Med over 10.000 tweets i timen ble det top trending topic på Twitter.

 

NYPD_Twitter

NYPD_Twitter

 

McDonalds har også vært i stormen. I 2012 gikk de ut med en kampanje der de brukte hashtagen #MeetTheFarmers, der hensikten var å  fremme deres garanti for ferske råvarer. Det hele startet bra, men en liten stund etter lanseringen kom de med en ny, generell hashtag: #McDStories.

 

article-2090862-116CEF5E000005DC-982_468x125

 

Da var det gjort. Innen noen minutter var hovedvekten av meldingene med #McDStories gjennomgående negative. Publikum så dette som sin mulighet til å formidle de mindre hyggelige opplevelsene de har hatt med McDonalds.

 

image

image-1

image-2

 

Bashtag – The act of using the category listing device on twitter for the darker purpose of insulting or bashing someone.

 

Hva kan vi lære av dette?

Ingen ønsker å oppleve dette, men det kommer til å skje igjen. For å i hvert fall unngå at jeg også skal drite meg ut, har jeg følgende notes to self: Først og fremst – tenk deg nøye om før du lanserer en lignende kampanje. Still deg spørsmålet: Er det noen der ute som har noe på oss? Er det mange nok til at de kan ende opp med å ta over kampanjen?

Hvis risikoen er der – kan hashtagen snevres inn slik at det er vanskelig å bruke den til noe annet enn det du ønsker? Det kan hende. Men dersom du er i tvil, finn på noe annet. Det er mange muligheter der ute!

Og for guds skyld. Ikke la teknologi avgjøre hva slags innhold som er egnet for din virksomhet. Skal du reposte det brukerne har delt? Gå igjennom det og vurdér hvert enkelt bilde. Jeg tror det vil være verdt det.

Du vil kanskje også like