Blogg

Det evinnelige kroppspresset

januar 15, 2015

Hver dag ser vi det: Annonser som prydes av syltynne, halvnakne modeller. Unge jenter med øyne som signaliserer sexlyst av en annen verden. Menn med armer og muskler en bare kan drømme om. De skal få oss til å kjøpe undertøy, briller og parfyme. De skal få oss til å føle oss så jævlige at vi trenger deres produkt for å bli bra nok – verdig nok for det samfunnet vi lever i.

Seksualisert reklame er på høygir og ungdom får skylda for å etterstrebe et usunt ideal, når sannheten er at reklamebransjen er den aktøren som bør kjenne det svi i sjela.

Seksualisert reklame_Calvin Klein

Foto: Calvin Klein

 

Noen av oss blir provosert, andre hevder de ikke lar seg påvirke. Det er Fotballfrue sin feil, påstår enkelte. Men la oss være ærlige. Hvem legger føringer for hva vi liker og ikke liker? Hvem leder oss fra slengbukser til tighte jeans? Hvem bruker sex og gamle kjønnsidealer for å fremme et budskap?

Reklamebransjen gjør det. De anvender makten de innehar for alt den er verdt, og tjener penger på at du ikke ser ut som modellen på bildet.

Hver eneste dag får du 400 – 500 kommersielle budskap slengt i trynet. Mange sterkt preget av seksualisert innhold som påvirker flere og flere unge. Ved å markedsføre et uoppnåelig og usunt ideal får vi ungdom som føler at de ikke er bra nok for det samfunnet vi lever i. Reklamebransjen har et enormt ansvar de bør være seg selv bevisst. Aktører med ungdommer som målgruppe bør være spesielt obs på hva slags signaler det er de sender ut, men den innsikten ser det ikke ut til at de får uten vår hjelp.

Vil du være med på å snu trenden?

I 2010 startet organisasjonen Press en konkurranse der ungdom selv kan bestemme hvilke reklameaktører som er best på å få ungdom til å føle seg verst. Vinneren får tittelen Årets Gullbarbie, en gullakert Barbiedukke og en klar beskjed om å skjerpe seg. Nå er tiden inne for å stemme frem Årets Gullbarbie 2014. De nominerte er

  • Synsam
  • Elevkalenderen
  • Björn Borg
Bli med på å sende et signal til bransjen om at seksualisert reklame ikke er greit! Click To Tweet

Stem på årets Gullbarbie 2014 her: GULLBARBIE.NO

Du vil kanskje også like