Blogg

Dette må du kunne som SoMe-manager

april 30, 2015

Det holder ikke lenger å være «god på Facebook og Insta» for nå ut til et publikum i sosiale medier. I dag må social media managers være engasjert og ha inngående kunnskap om det de driver med.

Jeg har tatt en liten prat med Head of Social Media i Innovasjon Norge, Frank Langva, som jobber med sosiale medier ut mot et stort publikum til daglig. Han mener SoMe-managers må jobbe hardt og målrettet for å oppnå resultater.

Dette må du kunne som #SoMe-manager Click To Tweet

Frank_Langva_foto_fridamariegrande.no_web
Foto: Frida Marie Grande

 

Det er spesielt fem ting som er avgjørende i dette arbeidet, i følge Langva:

SOME-manager

 

Det handler i bunn og grunn om at du må vite hva du skal kommunisere og hvorfor du skal gjøre det. Ikke post noe på Facebook bare fordi det er lenge siden sist. Gjør det fordi du vet vil være nyttig eller underholdende for publikummet ditt.

De tre siste punktene dreier seg om hvordan du er som person. For å lykkes må du være interessert. Du må være nysgjerrig på nye trender og følge med på det som beveger seg i bransjen. Hvem jobber med det samme som deg? Ta kontakt med dem, delta i diskusjoner på Twitter og vær raus med deling. Da kan du nå langt!

I et foredrag på Markedshøyskolen presenterte han også 10 tips for å synes i sosiale medier:

 

1. Post rikt innhold med lenker og bilder

2. Post når brukerne dine er online

3. Bruk spissformuleringer som skaper interesse

4. Følg de du ønsker skal følge deg

5. Tagg de du ønsker å få oppmerksomheten til

6. Aktualitet trumfer teknisk kvalitet – alltid!

7. Engasjer deg selv – engasjer andre!

8. Innhold

9. Innhold

10. Innhold


Skjermbilde 2015-04-30 kl. 17.27.38

 

Scott Gerber i nettavisen Mashable har pratet med 14 gründere om samme tema, der de går litt mer i dybden på hva som kreves. Her ble følgende vektlagt:

 

1. Personlig engasjement

Som social media manager bør du være ekspert på det du prater om, og på den måten være den personen folk henvender seg til når de ønsker mer kunnskap på feltet. Du burde blogge aktivt og prate med andre innen ditt felt, gjennom nettverk som Twitter og Facebook.

Dersom du ønsker å komme deg opp og frem bør du jobbe for at din stemme blir hørt av andre. Hold foredrag på events og ta din plass i bransjen. Dette vil gjøre at du får langt mer innflytelse i de fleste sosiale medier-relaterte situasjoner du blir involvert i.

Du må tørre å snakke. Tørre å mene noe. Først da blir du lagt merke til av andre i bransjen.

 

2. Tenk som en journalist

Content marketing vil bli stadig viktigere for alle som annonserer, og da er redaksjonell innsikt et must. De siste fem årene har flere og flere merkevarer forstått at de kan snu hele systemet for reklame på hodet, ved å lage eget innhold.

Denne evnen til å lage innhold kommer til å bli helt sentral for en hver markedsavdeling, men ikke uten sosiale medier. For at content marketing skal bli en levedyktig strategi er virksomheten du jobber i avhengig av at du vet hva du driver med. Som SoMe-manager må du være bedriftens portevokter som gir innholdet en retning. Og da må du forstå den redaksjonelle prosessen.

 

3. Forstå mangfoldet av kanaler

En suksessfull social media manager forstår virksomhetens publikum på kryss og tvers av flere forskjellige sosiale platformer, og vet at innhold må variere basert på kanalen. Når man skal ansette er det viktig å se etter denne kunnskapen. Innhold som fungerer strålende på Instagram, kan være helt feil på Twitter. Det må en social media-manager være klar over, og jobbe etter for å oppnå gode resultater.

 

4. Generell kunnskap om popkulturen

Du bør vite hva som skjer i den «virkelige verden», og hvordan dette eventuelt påvirker det innholdet virksomheten din lager. (Ref. den siste kampanjen til Freia). I en verden av planlagte tweets og realtime-markedsføring må vi som digitale markedsførere være følsomme for hva som skjer utenfor vår lille boble og justere vårt innhold etter det.

 

5. Humor

Dersom det passer brandet ditt, kan humor øke den virale spredningen til kampanjene dine. Tilbakemeldinger til interessenter med et hint av humor kan også få vedkommende til å gå fra interessent til lojal kunde.

 

6. Empati

Den grunnleggende rollen som en sosial media manager er å forstå et helt publikum så dypt som mulig, med et spesielt fokus på hvordan de kommuniserer. Å være eksepsjonell på dette krever en svært høy grad av empati og evnen til å forstå publikum – inkludert deres smak og vaner, uansett om disse er fundamentalt annerledes enn dine egne. For å være en del av samtalen og til slutt påvirke i ønsket retning, må du være i stand til å tenke, føle og handle på lik linje som et medlem av publikummet ditt.

 

7. Evne til å fortelle historier

En ferdighet du også bør forbedre i 2015 er historiefortelling. Som mennesker elsker vi å høre historier og ikke alle praktiserer den ferdigheten godt nok. Når vi forteller historier får vi kontakt med folk, og dette kan drive engasjement.

 

8. Øye for relevans

Med økt tilgang til informasjon og ulike former for innhold kommer en forbruker i større grad enn tidligere til å selektere vekk innhold som ikke forholder seg til dem. En SoMe-manager må kunne nå tilhengere med innhold de ønsker og forventer av den første kontakten, hvis ikke vil du falle inn i en «unfollow-kategori». I en alder av øyeblikkelig informasjon må sosiale nettsteder gi frisk og relevant materiale.

 

9. Analytisk evne

Suksess i sosiale medier handler om tall. Hvor mye effekt gir innleggene dine? Spres det viralt? SoMe-ledere må gå utover linjediagrammer for å virkelig forstå hva dataene forteller dem. Statistisk modellering tilbyr en rekke metoder for å lære mer og reagere raskere.

Du vil kanskje også like