Blogg

Digitale trender i 2015

februar 21, 2015
DIGITALE_TRENDER_2015_foto_fridamariegrande.no(web)

Markedsføring i 2015 handler om mer enn å promotere et produkt. Det handler om å frembringe godt innhold. Det dreier seg om god dialog med publikum. Og det er ikke ikke minst avgjørende å presentere innholdet på en måte som passer mottakeren.


Disse tre digitale trendene er du nødt til å følge i 2015 Click To Tweet

1. Content marketing

At innholdsmarkedsføring er diskutert opp og ned i mente, er ikke til å stikke under en stol. Enkelte avskyr det, andre forguder det. Men i realiteten er vi nok alle enige om at godt innhold er bra. Noe annet ville tross alt vært merkelig. For det er bra. Det er viktig, og det kommer til å skille klinten fra hveten i 2015.

Uenigheten om content marketing oppstår gjerne i det vi begynner å snakke om hvordan innholdet skal fremstilles. Her er det nødvendig å bruke riktige begreper for å vite hva det er vi egentlig snakker om.

Det enkelte kaller reklamejournalistikk eller «reklame kledd i redaksjonelt innhold», er ikke definisjonen på content marketing.

Et mer passende begrep er native advertising.

Det vi bør jobbe med i 2015 er godt innhold i egne kanaler, nemlig content marketing. Et av de første eksemplene på innholdsmarkedsføring finner vi helt tilbake i 1891, da Dr. Oetker trykket gode oppskrifter på baksiden av bakepulverposene sine. Denne formen for markedsføring er med andre ord ikke noe nytt og revolusjonerende, men etter mange år med enorm pushing av reklame har vi forstått at vi må tilbake til røttene. Vi må forstå at det er mennesker vi ønsker å nå med budskapet vårt, og da må vi tilføre kunden verdi for å få oppmerksomheten vi ønsker.

Et godt eksempel på innholdsmarkedsføring gjort på rett måte er Google som viser hvordan Street View er behind the scenes. Hvorfor er det bra? Jo, fordi de forteller en relevant historie som er interessant og nyhetsverdig for kundene deres.

 

Google Steet View Behind the Scenes

Skjermdump fra https://maps.google.com/maps/about/behind-the-scenes/streetview/

 

Et annet eksempel verdt å trekke frem er Jernia. Med «Lykkes hjemme bloggen» når de ut til kundene sine på en måte som ikke oppleves kommersielt, slik som reklame. Hvem skulle tro at bildet under er fra en faghandelkjede som selger vannslanger og gressklippere?

Vi er i ferd med å etablere en delingskultur der folk forventer noe mer enn prisen på et produkt.

Ved å skrive blogginnlegg om hvordan man kan steke pizza på grill, kan Jernia hjelpe kundene til å finne på nye middager samtidig som de forhåpentligvis driver salg.

 

Skjermbilde 2015-02-21 kl. 00.32.43

Skjermdump fra http://www.jernia.no/hjemmekokken/pizza-pa-grill

 

En god historie alene holder likevel ikke. I dag må du ha profesjonelle og engasjerende bilder for å få oppmerksomhet. Hver eneste dag får vi flere tusen kommersielle budskap slengt i trynet. For å bli lagt merke til må du med andre ord formidle noe spesielt og interessevekkende. Hadde ikke Google og Jernia brukt tid på å jobbe med det visuelle, ville ikke innholdet vært like verdifult.

I medieverdenen oppnår artikler med bilder 90% flere sidevisninger enn de uten. Det er grunn til å tro det samme gjelder innholdet bedrifter deler i sosiale medier og på sine hjemmesider.

 

2. Valgmuligheter for brukeren

Vi må la kundene bestemme selv. Det holder ikke å anta at målgruppen din foretrekker å lese tekst eller at de kommer til å gå inn på hjemmesiden din via en mac. Du må tilby alternativer. Noen foretrekker å lytte, andre foretrekker å se video på mobil. Mange liker å lese ord for ord, svart på hvitt, men i dag har forbrukere varierende medievaner som må tas hensyn til. Det skal ikke være en dårligere opplevelse å konsumere innholdet ditt på en mobil fremfor en pc, eller et nettbrett fremfor mobil. Alle flater må tilby den samme gode opplevelsen, uavhengig av device og metode for fremstilling.

 

aftenposten_avisogdigital

Kilde: http://www.nextgentel.no/akortet/bredband/

Dette ser vi at flere og flere virksomheter tar på alvor nå. Ruter var for eksempel tidlig ute med sine billettapper. I juni lanserte DNB appen Vipps som skal gjøre det enklere for Ola og Kari Nordmann å overføre penger til hverandre på mobil. Også staten er på vei i rikitg retning. Neste år er det planlagt å lage én reiseportal for hele Norge, der ett billettsystem samles i samme app.

3. Persontilpasset kommunikasjon – B2I

Det blir stadig viktigere å tilpasse bedriftens kommunikasjon til hver enkelt person i målgruppen. Vi går nå fra B2B (business-to-business) og B2C (business-to-consumer), til B2I: business-to-individual.

Det handler om å bruke data på en måte som gir størst mulig gevinst for kunden.

The Washington Post er en av de som sitter i førersetet på dette området innen nyhetsformidling. Allerede i 2014 etablerte de et team som skulle jobbe med persontilpasset kommunikasjon. De skal nå formidle nyheter på forskjellig måte, til forskjellige mennesker, basert på informasjon om hvordan de har kommet seg inn på nettavisen, hvilket device de bruker og til og med hvordan de holder telefonen dersom de leser på mobil.

– People reading The Post on a mobile phone during the day will probably want a different kind of reading experience than those who are on a Wi-Fi connection at home in the evening, sa den digitale redaktøren i The Washington Post, i et intervju med New York Times.

iphone_2011806c

Kilde: http://www.telegraph.co.uk/technology/apple/8794225/New-iPhone-app-could-delay-need-for-reading-glasses.html

 

Og jeg må jo si meg enig. Når jeg sitter på trikken på vei til jobb eller skole ønsker jeg å skumme gjennom nyhetene. Når jeg sitter hjemme på kvelden med macen på fanget vil jeg gjerne lese lengre, dyptgående artikler. Hvor fantastisk hadde det ikke vært om Aftenposten og NRK visste dette, og tilpasset forsiden sin etter det når jeg går inn på hjemmesiden deres?

Jeg gleder meg til den dagen kommer.

Du vil kanskje også like