Blogg

Dynamisk eller død

februar 12, 2015

Den nye delingsøkonomien utfordrer det markedet vi kjenner i dag, og lar Ola Nordmann konkurrere med kjemper som Plaza og Thon. Uoppmerksomme virksomheter vil lide samme skjebne som Kodak om de ikke er innovative og dynamiske nå.

 


Dette innlegget er opprinnelig publisert på PRprat.no, der jeg er fast blogger.


 

Den nye delingsøkonomien er nådeløs og vil ta sin plass i samfunnet vårt, enten de etablerte direktørene, med sine så langt populære virksomheter, vil det eller ei. Med tjenester som Uber og AirBnb har vi allerede vært vitne til hvor raskt en digital tjeneste kan vokse seg mektig og stor nok til å konkurrere med etablerte næringer over hele verden.

Delingsøkonomien bygger på tjenester som legger til rette for at mennesker kan samhandle på en helt annen måte enn det vi gjorde før. Ola Nordmann kan leie ut stølen eller hytta si til et amerikansk par som ønsker en virkelig kulturell opplevelse av Norge, fremfor et anonymt hotellrom, på samme måte som han kan gjøre tilsvarende i Minnesota eller New Delhi.

Mange mennesker ser ut til å like det delingsøkonomien har å by på. Den er kommet for å bli.

 

Tillit skaper tillit

Tjenesten AirBnb er en markedsplass, som minner om Couchsurfing, der man kan leie rom fra privatpersoner i alt fra en liten leilighet til et stort slott, verden over. Virksomheten ble grunnlagt i 2008, og har de siste syv årene etablert seg i over 190 land, med et imponerende resultat på over 25.000.000 gjester og 1.000.000 utleiesteder.

AirBnb er et klart eksempel på delingsøkonomiens inntog i samfunnet vårt. Tjenesten bygger på tillit, og forutsetter at utleier og leietaker tar del i oppbygningen av nettverket, i form av å skrive anmeldelser om hverandre. Det er denne funksjonen som gjør at hver og en av oss kan stole på at det er trygt å overnatte hos et ukjent menneske, i en fremmed by. Omtalene og stjernerangeringen brukerne gir, bygger opp en database med troverdige leiere og utleiere som andre mennesker kan dra fordel av i lang tid fremover.

Tjenesten gjør det mulig å tjene gode penger på å dele av de ressurser man har, samtidig som man kan bygge gode vennskap verden over. Dette utfordrer hotellkjedene fordi det er et unikt tilbud de ikke har. Et hjemmelaget måltid hos en lokal familie, vil for mange fremstå langt mer verdifullt enn hvilken som helst hotellmiddag. Dette er et klart problem for næringen.

Kilde: http://www.collaborativeconsumption.com

Kilde: http://www.collaborativeconsumption.com

Til delingsøkomomien skiller oss ad

Uavhengig av bransje mener jeg det er avgjørende å følge med på de digitale trendene som dukker opp nå. Vi må følge med. Være dynamiske.

Samfunnet vårt blir stadig mer globalisert, og tjenester vi benytter oss av er ikke lenger betinget av landegrenser. Kodak er et klart eksempel på hvor galt det kan gå dersom man benekter nye trender. Det populære fotoselskapet gikk fra å være verdens mektigste tilbyder innen foto, med 145.000 ansatte, til å sakte men sikkert dø ut i det andre virksomheter begynte å blomstre. De aksepterte ikke forandringene som skjedde i markedet. De forsto ikke kundens behov.

 

La kundene kommunisere

Vi er nå en del av et samfunn som i stadig større grad består av markeder bygget på tillit og ærlighet. Med brukeromtaler og stjernerangeringer skal det lite til før du faller av lasset, dersom du ikke har noe godt å komme med. For å overleve må du lytte, observere og la kundene dine kommunisere. Gode omtaler er bevis på at det du driver med er verdt å betale for, og jeg tror det er sånn du vil opparbeide deg en kundebase i årene som kommer.

Du vil kanskje også like