Blogg

Hva kjennetegner en god nettbutikk?

april 11, 2015

Nordmenns netthandel øker dramatisk – i 2014 brukte vi totalt 32,3 milliarder kroner på nett. Det er ingen tvil om at mange foretrekker et par klikk på iPaden, fremfor en tur til nærmeste kjøpesenter. Og dette må jo bety at det finnes mange virksomheter som er flinke på e-handel der ute, men hva er det egentlig som kjennetegner en god nettbutikk?

I følge Ehandel.com er disse ti punktene avgjørende for å lykkes.

10 krav til en god nettbutikk

 

1. Førsteinntrykk

Det første en forbruker ser i det han kommer inn på en ny nettside er helt klart avgjørende for den påfølgende kjøpsprosessen. Dersom det første inntrykket er en uoversiktelig side med lite innbydende design og lite tilgjengelig informasjon, vil antakelig bounce raten være høy. En bør stille seg selv følgende spørsmål:

  • Oppfatter kunden hvem avsender er innen kort tid?
  • Er det enkelt for kunden å navigere på siden?
  • Er det visuelle aspektet ved siden innbydenede/interessevekkende?

IKEA er et eksempel på en aktør som har fått til et tilfredsstillende førsteinntrykk. Avsender er tydelig. Navigering er enkelt. Design og utforming er behagelig for øyet.

Ikea gir et godt førsteinntrykk på sin nettside

Ikea gir et godt førsteinntrykk på sin nettside

 

2. Synlighet

Ved å ha en pen og brukervennlig nettbutikk er du kommet langt på vei, men om ingen ser den har det lite for seg. For å bli mer synlig bør man stille seg selv følgende spørsmål:

  • Er vi gode på SEO (search engine optimization) eller bør dette prioriteres i større grad?
  • Hvilke ord assosieres med oss? Hvilke ord ønsker vi at skal lede til oss?
  • Hvem kommer først opp når man søker på våres produktkategorier? Oss eller konkurrentene?
  • Bruker vi Google Analytics og Google AdWords? Om ikke: Kom i gang i dag!

Les Beginners Guide to SEO for en grundig innføring.

Beginners Guide to SEO

 

3. Brukervennlighet

Brukervennlighet blir viktigere og viktigere for hver dag som går. Nordmenn netthandler mer og mer fra mobil og nettbrett, og da holder det ikke å ha en smashing nettside på web. Den må være responsiv.

  • Er det en like god opplevelse å besøke nettsiden på mobil og nettbrett, som det er på en mac/pc?
  • Klarer vi å holde på trafikken som kommer inn på siden vår eller er det mange som faller av underveis? Dårlige menyer og søk kan være grunner til dette.

 

4. Kjøpsprosess

Denne delen er viktig. Kunden har nå funnet produktet han ønsker, men hvor enkelt er det for han å klikke det hjem? Man mister mange kunder om ikke kjøpsprosessen er enkel.

Et typisk sted kunden kan falle av er allerede i steg tre der orderen skal gjennomføres. Dersom dette krever innlogging med brukernavn eller en omfattende registrering, kan kunden lett gi opp her. Gjør det så enkelt som over hodet mulig.

KJØPSPROSESS

 

Denne videoen får deg til å reflektere over hvor tåpelig enkelte nettbutikker kan være.

 

5. Hastighet/teknologi

I følge tribes.no faller 40% av dine besøkende fra dersom det tar mer enn fire sekunder å laste opp nettsiden din. Det sier en hel del om hvor viktig hastighet er i dag. Amazon mener at for hvert sekund det tar å laste en side faller konverteringene dine med 7%. Det er mye! I dag er det ikke en positiv overraskelse om nettsiden du besøker er rask – det er et krav.

Hastighet er ikke minst med på å påvirke hvordan Google fremstiller deg. Jo dårlige hastighet, jo mindre synlig blir du. Sjekk hastigheten på din nettside her.

 

6. Kundetilfredshet

Omtale fra en tredjepart veier tyngere enn din egen. Gode produktomtaler, fra forbrukerne selv, er et sosialt bevis på at det akuelle produktet er verdt prisen. Med et system for tilbakemeldinger vil du ikke minst bli ansett som langt mer troverdig, enn om du ikke har det.

Nelly.com har for eksempel et felt for kommentarer på alle sine produkter.

Skjermbilde 2015-04-12 kl. 00.18.49

7. Trygghet

De færreste vil klikke en vare hjem dersom de ikke føler seg trygg på nettbutikken de skal handle fra. Sertifisering for trygg e-handel er et godt tegn for kunden. Utover dette vil tilgjengelig kundeservice også øke graden av trygghet. Også her spiller tredjepart en viktig rolle. Dersom andre kan bekrefte at nettbutikken er trygg, vil forbruker sannsynligvis tro på dette.

Trygg e-handel

 

8. Kundekommunikasjon

Hvordan virksomheten kommuniserer med kundene sine er av stor betydning i dag. Mange sender ut nyhetsbrev og er til stede i  sosiale medier, men hvordan gjør de det? Er det snakk om enveiskommunikasjon der de kun pusher ut sitt eget budskap eller bruker virksomheten tid på dialog med kundene sine?

I hvilken grad du vier tid til kundedialog kan ha mye å si for omdømmet ditt.

 

9. Priser og utmerkelser

Dersom nettbutikken har fått utmerkelser for sitt arbeid er det naturligvis positivt å fremheve dette i deres kommunikasjon.

 

10. Konsept og strategi

Har virksomheten en gjennomarbeidet strategi? Dette er vesentlig for å lykkes. Strategien skal ikke bare si noe om hvordan du skal oppnå salgsmålene dine neste måned, men den skal være langsiktig og ta høyde for drift over lengre tid.


Inspirasjon: Neil Patel

Du vil kanskje også like