Blogg

Hvordan bli en god blogger

januar 18, 2015
fridamariegrande.no_web_skrive

Med nettaviser, bloggere og hele slekta i en evig kamp om oppmerksomhet på sosiale medier, kan det være vanskelig å kapre en lesers oppmerksomhet. Her er 10 tips til hvordan du kan engasjere ditt publikum. Click To Tweet

1. Vær kortfattet

Ønsker du lesere som faktisk setter av tid til å lese hele innlegget ditt? Da er det helt avgjørende at du klarer å formulere deg kort og konsist. De aller fleste jobber seg kjapt gjennom tekster på nettet, fremfor å lese innholdet grundig. En god fremgangsmåte er derfor å skrive et innlegg, for så å gå over det og kutte ned der det er mulig. Kok det ned til det som er helt sentralt.

2. Tenk som en journalist

Mange studenter blir opphengt i å skrive akademisk: Lange utdreielser og begrepsavklaringer før man kommer til poenget. Gjør du dette i et blogginnlegg kommer du til å miste leserne etter noen få sekunder. Gå rett på sak! Tenk som en journalist og se hele tiden for deg publikumet ditt: Er det en enklere måte å si dette på, som gjør at de aller fleste vil forså budskapet mitt?

 3. La det viktigste komme først

Når du klikker deg inn på en sak, uansett om det er en blogg eller en avis, så vil du gjerne bli opplyst om det du lurer på så fort som mulig. Det er derfor avgjørende at du lar det viktigste komme først, fremfor en akademisk tekst der du gjerne må lese ti sider før det begynner å bli spennende.

4. Bruk tid på å formulere en god overskrift og ingress

Kun 1 av 5 leser mer enn overskriften til en sak. Dette sier alt om hvor viktig det er å ha en god inngang til teksten din. Når det er sagt bør «klikkjournalistikk-overskrifter» unngås. Med en for spennende overskrift som ikke samsvarer med innholdet i teksten, vil du bare ende opp med å skuffe leserne dine.

 5. Tenk på hva leseren ønsker

Ha alltid leseren i bakhodet. Det er tross alt publikumet ditt du skriver for. Hva tror du de ønsker? Skriver du om et banebrytende nytt produkt bør du for eksempel linke til en side der det er mulig å kjøpe produktet.

6. Vær troverdig

Bruk tid på å finne gode kilder, og link til disse. Du tjener ikke på å hevde at du har funnet på det hele selv. Ha kontaktinformasjon lett tilgjengelig på nettsiden. La publikum vite hvem du er og gjerne hvilket utgangspunkt du har for å omtale det aktuelle temaet.

 7. Bruk en aktiv stemme

Hvordan du ordlegger deg har mye å si. Med en aktiv stemme kommer du fortere til poenget. For eksempel: «Kjøp produktet her (link)» vs. «På denne siden kan du kjøpe produktet». Igjen: kort og konsist.

 8. Ta gode bilder

Et flott portrett eller et spennende illustrasjonsbilde kan ha mye å si for å kapre lesernes oppmerksomhet. Det er et element som får innlegget til å se profesjonelt ut, men det er også avgjørende når du skal klare å lede leserne fra A – news feeden på Facebook (der du har delt innlegget) til B – bloggen din.

9. Del!

Bruk sosiale medier for alt det er verdt! Du har nå et knallbra innlegg – nå gjelder det å la verden få vite om det. Bruk spesielt Facebook og Twitter, men også Google+ og LinkedIn om det er kanaler som oppleves relevant. I Twittermeldingen er det lurt å bruke hashtags og eventuelt tagge personer som er nevnt, eller som innholdet kan være spesielt interessant for.

10. Respondér

Ikke legg ut en twittermelding og si deg fornøyd med det. Følg med og se om folk har lest innlegget ditt. Kanskje er det noen som svarer, kanskje er det noen som deler det. Vær på hugget og legg til rette for videre diskusjon i de sosiale mediene. Da blir du langt mer synlig, og på lang sikt betyr det: flere lesere, flere følgere og flere relasjoner som kan bety mye for deg i fremtiden!

Du vil kanskje også like