Blogg

Organisk synliget på Facebook strammes inn for mediehus

april 22, 2015

Facebook har nå valgt å gjennomføre tre store endringer i news feed-algoritmen deres. Dette blir uten tvil en utfordring for norske mediehus.

De siste årene er det mange som har dratt stor fordel av å drive trafikk fra Facebook til sin egen hjemmeside. Nettsteder som VG og TV2 poster linker på Facebook og får med det massiv trafikk over til seg selv. Det hele har i grunn vært lekende lett frem til Facebook for en stund siden gjorde at man, uten betaling eller engasjement fra publikum, kun hadde en reach på om lag 5% av sine følgere. Om saken var god har det dog vært mulig å oppnå en svimlende reach uten å legge en eneste krone i kassa. Disse glansdagene er muligens over.

Nå har Facebook bestemt seg for å gjøre tilstedeværelsen til mediehus i news feed enda litt vanskeligere. Det sosiale nettverket uttaler selv at de tre endringene, som rulles ut de neste ukene, kan ramme post reach og referral traffic for nyhetsformidlere. Endringene er:

 

1. Facebook-brukere kan nå se flere oppdateringer på rad, fra samme kilde. Algoritmen til Facebook satt en stopper for dette tidligere, men nå skal de «roe ned» denne regelen, slik at brukere som ikke ser mye innhold i sin news feed kan få se mer.

2. Facebook skal prioritere innhold i news feed som er postet av vennene dine. Du har kanskje stusset over at du ikke ser alle oppdateringne til dine nærmeste venner i news feed? Denne endringen skal sørge for at du faktisk får meg deg postene til de menneskene du bryr deg mest om. Dette gjelder også for Facebook-sider du er spesielt interessert i.

3. Facebook kommer til å skjule poster som venne dine har likt eller kommentert. Dette vil potensielt være svært skadelig for Facebook-sider som TV 2. Mye av det vi får med oss fra norske mediehus i dag, er et direkte resultat av at venne våre har likt og kommentert det de har lagt ut. Facebook sier oppdateringen kan gjøre at «these stories appear lower down in News Feed or not at all».

Hva betyr dette?
Den første oppdateringen kan i og for seg være bra for mediehus, i og med at Facebook-brukere nå kan se flere av artiklene deres på rad. Men dersom jeg foretrekker å se innhold fra vennene mine fremfor nyheter, vil færre nyheter slippe til i news feeden min på grunn av oppdatering nummer to. Fint for meg – kjipt for mediehuset. Den tredje oppdateringen er åpenbart en utfordring.

Utfallet vil nok helt sikkert variere veldig fra mediehus til mediehus. Hva du ser i news feeden din bestemmes ut ifra faktorer som interesser, venner og aktivitet. Det vil si at dersom jeg ikke følger Kampanje på Facebook, så vil jeg nok likevel få mange av deres oppdateringer i min news feed fordi jeg har venner som interesserer seg for PR, markedsføring og media.

Alt i alt er dette et godt grep fra Facebook sin side. De forsøker tross alt å gjøre brukerne sine fornøyde. De fleste av oss som er aktive på Facebook hver dag, er vitne til en intens innholdskrig i news feed der VG, H&M, TV3 og Arbeiderpartiet kniver om oppmerksomheten vår. Det er klart at dette på sikt kan føre til at flere rømmer fra det sosiale nettverket, og det vil vi jo ikke ha noe av.

Norske mediehus har nesten ikke noe annet valg enn å ta utfordringen og publisere enda bedre innhold, engasjere enda flere brukere og få de ulike kanalene til å bygge hverandre opp i enda større grad. Dette blir spennende!

Du vil kanskje også like