Blogg

PR-konkurransen tar seg opp

januar 19, 2015
PR_kamp_fridamariegrande.no

Med det nye studiet «Strategi og PR» tar Westerdals opp kampen med BI og Markedshøyskolen om å utdanne de beste PR-hodene. Hva vil disse 30 nye studieplassene ha å si for konkurrerende høyskoler (og studenter)?

For 34 950 kroner i semesteret kan du nå «få solid forståelse for strategi og PR med særlig vekt på politisk forståelse, politiske prosesser og medier» på Westerdals. Det kan minne om det samme sporet Markedshøyskolen har lagt seg på med bacheloren «PR og samfunnspåvirkning». Den sentrale forskjellen jeg ser et at Westerdals har valgt å integrere praksis i utdanningsløpet. Til tross for en noe høyere semesteravgift enn Markedshøyskolen (30 600 kroner), tror jeg dette er et klart fortrinn for dem. Jeg savner nemlig akkurat dette i mitt PR-studie på Markedshøyskolen.

 

Westerdals tar opp kampen med BI og Markedshøyskolen om å utdanne de beste PR-hodene Click To Tweet

 

Erfaring veier mer enn straight A’s

Det er ingen tvil om at relevant, praktisk erfaring er verdifull bagasje å ha med seg på veien inn i kommunikasjonsbransjen. Uten referanser og arbeidsprøver er det vanskelig å skille seg ut blant nyutdannede, sultne PR-folk og dyktige journalister som flykter fra avisene. Som fulltidsstudent med skrapt lommebok er det ingen enkel sak å skaffe seg en praksisplass man faktisk har tid til å engasjere seg i. Andre plikter kaller: pensum må leses, penger må inn og mat må på bordet.

Det er nettopp derfor det er så viktig at praksis integreres i utdanningen. Studentene vil kunne gjøre en så vanvittig mye bedre jobb der de er dersom de faktisk har mulighet til å gjøre arbeidsoppgavene sine, uten å ha fire fag og en deltidsjobb å bekymre seg for på samme tid.

fridamariegrande.no_blogg_PR_utdanningNå er det naturligvis andre elementer som er med på å avgjøre om Westerdals’ PR-linje vil bli populær. Så langt har jeg ikke funnet informasjon om forelesere annet enn at «studiet er ledet av høyt kvalifiserte lærere og veiledere som i stor grad er yrkesaktive innenfor sine fagfelt. Gjesteforelesere fra inn- og utland er med på å inspirere og gi videre innsyn i de ulike bransjene». Dersom det blir så bra kvalitet som de selv lover, tror jeg Markedshøyskolen bør få på plass praksis til sine PR-studenter så fort som mulig. Jeg vet de er på saken, men jeg syns det er veldig synd at det ikke har vært en del av studiet helt fra starten av. Mange studenter taper på å ikke få denne praksisen.

Slik jeg har forstått det er oppstarten av PR-studiet på Westerdals høsten 2015. Jeg er spent på om det vil tas godt i mot, og om de får mange søkere. Hva tror du?

Du vil kanskje også like