Blogg

Snapchat – nøkkelen til god intern kommunikasjon

april 1, 2014

Tidligere denne uken publiserte PR-byrået Gambit Hill+Knowlton et gjesteinnlegg fra sine danske kolleger med følgende overskrift: Snapchat – Bli berømt på 10 sekunder. Jeg beklager å måtte skuffe dere, o’ erfarne rådgivere, men jeg er skråsikker på at Snapchat ikke er egnet for oppmerksomhet utad. Min overbevisning er derimot at dette fremadstormende mediet er nøkkelen til god inern kommunikasjon.

I følge Bente Erlien (Intern kommunikasjon – Planlegging og tilrettelegging, 2006) er intern kommunikasjon et lederansvar der lederen styrer kommunikasjonskvaliteten. En leder som styrer bedriften med åpenhet og menneskelig kontakt vil derfor kunne skape god kommunikasjon på arbeidplassen. Ok, hva har nå dette med Snapchat å gjøre, tenker du kanskje?

Vel, jeg tror vi er alle enige om at kommunikasjon ansikt til ansikt er å foretrekke når en viktig eller alvorsbetunget beskjed skal gis. Og det er jo litt vanskelig å få til dette i hverdagens kjas og mas, eller hva? Løsning:

Snapchat_Frida_Marie_Grande_blogg_fridamariegrande.no

Syns du et bilde eller to blir for knapt? Fortvil ikke, Snapchat gir oss mulighet til å spille inn en video på ti sekunder! På den tiden bør du evne å gi en god bekgrunnelse for oppsigelsen.

Dette er ikke minst en god kanal for de ansatte. Ligger du hjemme med sykdom? Ikke stress med legeerklæringen, sjefen kan jo åpenbart se at du er syk:

fridamariegrande.no_blogg_snapchaat

Fra spøk til alvor.

Jeg tror ikke Snapchat egner seg for hverken intern eller ekstern kommunikasjon. Ja, vi har sett at Paradise Hotel har klart å engasjere målgruppen sin på denne måten, men med mindre virksomheten din lever av å fronte lav sosial kompetanse på TV, vil jeg fraråde å bruke Snapchat som kommunikasjonskanal.

Hva bruker vi Snapchat til? Jo, til å sende lite flaterende bilder av oss selv til venner og bekjente. Noen bruker det også til å tilfredsstille partneren sin (eller andre heldige utvalgte). Vil du virkelig at budskapet til bedriften din skal blandes inn med mottakers nakenbilder av kjæresten? Jeg tror ikke det. Ved å bruke Snapchat som kanal tror jeg mottaker kun vil føle at du trår innenfor en svært privat sone.

Vi lever i en verden hvor det stadig kommer nye, spennende medier på banen, men det er ikke dermed sagt at dette er noe vi som bedrifter skal ta i bruk. La oss nå heller jobbe med å forbedre og kvalitetssikre de kanalene vi allerede har. Jeg tror (og vet) at mange bedrifter har mer enn nok trøbbel med det.

Ønsker dere alle en strålende 1. april videre!

Du vil kanskje også like

Leave a Comment