Blogg

Styres bransjen av noen hvite menn som pusher 50?

desember 4, 2015

Den siste måneden har Kampanje.com vært preget av en viktig debatt som dreier seg om oss, kvinner, og i hvilken grad vi er synlige i bransjens mediebilde. Jeg er glad for at dette endelig blir satt på agendaen, og håper vi ikke sier oss fornøyd bare fordi tre kvinner har skrevet hver sin kronikk om temaet. Det alene er ikke nok til å avslutte pølsefesten. Handling og holdningsendring må til.

Det hele startet med at Kampanje ga ut et papirmagasin i forbindelse med årets Byråprofil. Vi skulle få vite hva som beveger seg i bransjen, og hvor vi står i dag. I utgangspunktet er det veldig interessant å få et innblikk i tankene til de som, angivelig, er de aller klokeste hodene innen vårt felt. Men på forsiden av magasinet ser vi fire hvite menn som pusher 50.

Hvor er Camilla, Linda og Monica?, spør Maren Bækkelund Ellingsen i ettertid.

Jeg lurer på det samme.

Menn som slår seg på brystkassa

Min umiddelbare reaksjon på det hele, var at jeg er drittlei menn som skal skrike og skråle, ta masse plass og slå seg på brystkassa, mens antall treff på navnet deres i Atekst skyter i været.

 

Skjermbilde 2015-11-28 kl. 13.58.22

 

Men ærlig talt. Det er ingen nytte i å legge skylden på dem. For når sant skal sies, er jeg jo glad for at vi har flere flinke menn i bransjen som bryr seg om fagfeltet vårt og stiller opp i det pressen skal belyse et tema. Eller at de selv tar initiativ og sender inn kronikker når noe bør problematiseres og diskuteres.

Uten disse gutta hadde ikke status quo vært noe bedre. Og det at de «slår seg på brystkassa» er nok heller ikke utgangspunktet for at de er i media, men snarere en konklusjon det er enkelt å komme til når man står på sidelinjen og ser på.

I mine øyne handler ikke denne diskusjonen om menn. Dette handler om kvinner og at vi må ha tro på oss selv. Ingen mann kan gjøre jobben for oss. Det er vi selv som må innse at det er helt greit å gi litt faen i janteloven, og ikke bare vise at vi kan noe, men i høyeste grad også ta ansvar for at debattene som føres er gode og fruktbare. Spør du meg, er dette en soleklar mangelvare i vår bransje og jeg tror vi hadde kommet lenger om flere kvinner valgte å delta. Det er ikke nok at noen få utvalgte menn i dress fører debatten. Vi trenger mangfold.

 

Det er ikke nok at noen få utvalgte menn i dress fører debatten. Vi trenger mangfold. Click To Tweet

 

Ellingsen sier det så fint i Kampanjes podcast: Det handler ikke om enten eller, men både og. Jeg er så hjertens enig.

 

Kjære venninner og bransjekollegaer. Debatten trenger dere!

Kvinner er klippen til norsk kommunikasjonsbransje. Og vi har ikke bare vår fulle rett til å si hva vi mener, men vi bærer også på verdifull kunnskap som bør komme frem i dagens lys, slik at de hvite mennene som pusher 50 får det med seg.

Jeg snakker stadig med ulike mennesker om det å ytre seg og skrive meningene sine svart på hvitt. Og gang på gang hører jeg antydninger til at de jeg snakker med ikke har noe å komme med. «Det vil alltid være noen som kan mer enn meg på feltet» eller «hva har jeg å komme med?», hører jeg.

Og hjertet mitt blør.

Klart dere har noe å komme med! Dere er smarte, kloke og fornuftige kvinner som jobber med kommunikasjon. Hadde dere ikke kunnet noe, ville dere heller ikke ha hatt den jobben dere har. Å vite at mange ser seg selv i speilet og tenker at meningene deres ikke betyr noe, gjør meg utrolig trist. For vi trenger også stemmen din – ikke bare de stemmene som har kommet til orde så altfor mange ganger før.

shutterstock_30208567

 

Jeg ønsker spesielt å se flere unge ta del i bransjedebatten. Vi lever i en verden der det meste utvikler seg vanvittig raskt, og dermed er det ikke sagt at de eldste alltid vet hva som er best. Unge mennesker ser verden på en annen måte enn andre, og jeg tror bransjen er helt avhengig av å få innspill fra oss. Vi er generasjonen som skal føre verden og god kommunikasjon videre. De voksne bør lytte til hva vi har å si.

 

2016 skal være ditt år

Så kjære jenter, vis dere frem! Jeg vil gjerne høre hva dere har på hjertet, og jeg er sikker på at mange er med meg. En debatt uten mangfold vil mangle både informasjonsmengde, -bredde og -dybde. Det er ingen tjent med.

Ta til pennen og vær med på å utfordre bransjen. Det er både gøy, viktig og givende! (Man trenger ikke doktorgrad eller ti års arbeidserfaring for å kunne si noe klokt. Man trenger et klokt hode – og det har du).

La oss avslutte denne pølsefesten en gang for alle, og jobbe for at 2016 blir året der kvinnene i kommunikasjonsbransjen virkelig kommer til syne. Vi skal ikke la hvite menn med grått hår styre sjappa alene. Vi skal være med!

Du vil kanskje også like