Blogg

Vurdering av nettbutikken til DNT

april 18, 2015
DNT_nettbutikk_fridamariegrande.no

Illustrasjon: Frida Marie Grande

Simple can be harder than complex: You have to work hard to get your thinking clean to make it simple. But it’s worth it in the end because once you get there, you can move mountains.

Disse ordene kom fra Steve Jobs for noen år siden, og jeg kan ikke få sagt det bedre. Det enkleste er ofte det beste. Også når det kommer til nettbutikker.

For hva er det jeg som forbruker tenker på når jeg handler på nett? Jo, det er at produktet jeg googlet og endte opp med å legge i handlekurven min, snart er trygt plassert i postkassen hjemme. Jeg ønsker ikke reflektere over hva jeg måtte gjøre for å få dette til. Handelen skal gå så lekende lett at jeg ikke ofrer kjøpsprosessen en eneste tanke.

Men simple er gjerne harder than complex. Så hvordan får man dette til?

Den Norske Turistforening
Med utgangspunkt i en liste på 10 punkter som er avgjørende for en nettbutikks suksess, skal jeg nå vurdere nettbutikken til Den Norske Turistforening.

DNT har som formål å legge til rette for enkel ferdsel i naturen. Deres visjon er «naturopplevelser for livet», og verdiene deres er

  • Spennende
  • Troverdig
  • Inkluderende
  • Enkelt
  • Naturvennlig

I tillegg til deres turrelaterte tilbud og samfunnsansvar, har de en nettbutikk der man kan kjøpe alt fra kart og kompass til ullundertøy. Og den biten er de ikke akkurat alene om – konkurrentene er mange.

Så hvordan fremstår egentlig nettbutikken til DNT når man setter det opp mot de 10 kriteriene?

 

1_nettbutikk

Skjermdump_DNT.no

Skjermdump dntbutikken.no

 

  • Oversiktelig og farger i samsvar med DNT’s logo. Avsender kommer derfor tydelig frem. Bra!
  • På mobil fungerer det ikke like godt. Nedtrekksmenyen for produkter viser kun «produk».
  • Positivt med synlig søkefelt, men i overkant mye luft mellom de ulike elementene.
  • Topp-menyen fremstår som rotete og fonten kan etterlate et noe negativt inntrykk.
  • Handlekurv viser antall varer. Bra!
  • Det er enkelt å navigere på siden.

Terningkast: Terningkast4

 

nettbutikk_2

Skjermdump Google-søk

Skjermdump Google-søk

  • Nettbutikken gjør det ikke spesielt bra i Google søk. På søkeordet «turutstyr» kommer den opp som nummer 8 på det organiske søket, under tre betalte plasser. Dermed er DNT den 11 aktøren på lista. Her har de et stort forbedringspotensiale.
  • Søker man på «sovepose kjøp» kommer ikke nettbutikken opp på noen av de fem første sidene.
  • «Ryggsekk tur» gir heller ikke DNT-treff på de første sidene.

 

Terningkast: Terningkast_2

 

nettbutikk_3

Skjermdump google.com/webmasters/tools/mobile-friendly

Skjermdump google.com/webmasters/tools/mobile-friendly

  • I følge mobilvennlig-testen til Google er nettsiden mobilvennlig. Det er bra.
  • Likevel er det vanskelig å navigere på mobil-siden fordi nedtrekksmenyene er veldig lange. For å komme til kategorien «Bekledning» må jeg først se en lang rekke med turkart. Ikke bra.
  • Kategoriene er godt inndelt, men på mobil fremstår det som rotete.

 Terningkast: terningkast_3

nettbutikk_4

Skjermdump dntbutikken.no

Skjermdump dntbutikken.no

  • Designmessig ser dette ok ut, men innloggingen kunne vært langt enklere.
  • Brukernavn fremfor epostadresse er en typisk faktor som kan få kunden til å falle av lasset: For hva i all verden var det jeg satt som brukernavn da jeg registrerte meg for tre måneder siden? Det husker jeg ikke. Bytt fra «brukernavn» til «e-post» og jeg tror antall kunder som fullfører innloggingen vil øke betraktelig.

Terningkast: terningkast_3

nettbutikk_5

Skjermdump Google PageSpeed

Skjermdump Google PageSpeed

  • I Page Speed-testen til Google får nettbutikken 67 av 100 mulige poeng på datamaskin. Med en score på 85 eller høyere er siden regnet for å være god. Her er det altså et forbedringspotensiale.
  • På mobil får siden 70 av 100 mulige poeng. Her er det også mye som kan gjøres. Full rapport finner du her.

  Terningkast: Terningkast4

 

nettbutikk_6

  • DNTbutikken har ingen omtalefunksjon for kunder. Det bør de ha!

Terkningkast: terningkast-en

 

nettbutikk_7

Skjermdump fra DNTbutikkens betalingsprosess

Skjermdump fra DNTbutikkens betalingsprosess

  • Det lyser ikke røde lamper fordi jeg som forbruker stoler på DNT med sin sterke merkevare, men hadde dette vært en mindre kjent aktør ville jeg mest sannsynlig avbrutt kjøpet.
  • Informasjon om sikkert kjøp bør være langt mer synlig.

Terningkast: Terningkast_2

 

nettbutikk_8

Skjermbilde 2015-04-17 kl. 00.54.39

 

  • På Facebook har DNT 207.000 følgere
  • På Instagram har de 16.000 følgere.
  • Her følger de opp og har tilsynelatende god dialog med alle som skriver til dem. Veldig bra!
  • I påskeferien hadde de en egen kampanje med Einar the Frenchie, for å få byfolk til fjells. Veldig bra å ikke kun henvende seg til «fanskaren» deres, men også andre.
  • Jeg har ikke funnet noen informasjon om at DNT er på Snapchat. Får jeg snart se DNT-aktivitet i den kanalen?

 Terningkast: 5

 

nettbutikk_9

  • DNTbutikken har ikke fått noen priser eller utmerkelser, så vidt jeg vet.

 

nettbutikk_10

 

  • Konseptet til nettbutikken fremstår som enkelt og greit. Jeg forstår at målet til DNT ikke er å konkurrere med de største tilbyderne av sportsutstyr, men heller å tilby medlemmene deres et alternativ der de kan få noen hyggelige rabatter.
  • DNT har en tydelig målgruppe og er kundefokusert.
  • I menyen kan man klikke på «pakkelister» og der får man se videoer som den over. Veldig bra! Kanskje dette kan bli en mer sentral del av nettbutikken?

Terningkast: Terningkast4

Du vil kanskje også like